Kurutulmuş meyve ihracatında hedef 1 milyar dolar
İZMİR (İGFA) – Türkiye’nin kuru meyve ihracatının yüzde 60’ını tek başına gerçekleştiren Ege Bölgesi’nde; Kurutulmuş meyve ihracatında 1 milyar dolara ulaşmanın heyecanı var.
İhracatta Cumhuriyetimizin 2. yüzyılına başarılı bir giriş yaptıklarını kaydeden Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, yaptıkları ihracatla ihracatlarını 50,5 milyon dolardan 69,2 milyon dolara çıkardıklarını söyledi. 1-25 Ocak 2024 arasında yüzde 37 artış oranıyla ihracatlarının son 1 yıllık dönemde 978 milyon dolara ulaştığını belirtti.
Ege İhracatçı Birlikleri’nde düzenlenen basın toplantısında kuru meyve branşının ihracat performansı hakkında bilgi veren Işık, “Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru incir ve kuru kayısıda dünyada ön sıralardayız. Dünya kuru üzüm ihracatının yüzde 32’sini tek başımıza gerçekleştiriyoruz. 2023 yılında 255 bin ton üzüm ihracatı karşılığında 465 milyon dolar gelir elde ettik. Çekirdeksiz kuru üzüm ihracatımız yüzde 8 arttı. Türkiye’nin itibarlı eserlerinden biri olan ve tüm semavi dinlerde kutsal bir meyve olarak kabul edilen kuru incir ihracatımız 70 bin 328 ton olurken, kuru incirden yüzde 11’lik gelişimle ülkemize 271 milyon dolar döviz kazandırdık. ihracat. Malatya’da üretimi yapılan ancak Ege Bölgemizin ihraç ettiği kuru kayısı ihracatımız yüzde 1 artışla 400 milyon dolardan 405 milyon dolara ulaştı. “Sektörümüzde ihracata yön veren üç ürünümüzden Türkiye geneline 1 milyar 140 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik” dedi.
Küresel ekonomideki durgunluk, Türkiye ekonomisindeki yüksek enflasyon ve düşük döviz kurları nedeniyle 2023 yılının zor bir yıl olacağına işaret eden Işık, yaşanan tüm zorlukların kendilerine üretimin ve ihracatın ne kadar değerli olduğunu bir kez daha gösterdiğini ifade ederek, şöyle konuştu: Kuruyemiş ve Mamulleri branşında ihracatımız iki yüz yıla ulaştı.Tecrübemizle bu sıkıntıları aşmak, üretim ve ihracatımızı sürdürülebilir kılmak adına yurt içi ve yurt dışında birçok toplantıya katıldık, bölümümüzün sorunlarını dile getirdik ve sunduk. çözüm önerilerimizi sunduk, ülkemizi ve şubemizi en iyi şekilde temsil ettik. Yurt içi ve yurt dışında katıldığımız tüm toplantılarda, hem kurumlarımız hem de ihracatçı firmalarımız tarafından çok yoğun çalışmalar yürüttük. sürdürülebilirliğin tek gündem konusu olduğunu ve değer zincirinde yer alan tüm aktörlerin işlerinde ve süreçlerinde sürdürülebilir çözümler geliştirmelerinin kaçınılmaz olduğunu ifade ederek, 2023 yılında da üretim ve ihracatta dünya liderliğimizi sürdürdük. “Kuru meyve departmanı olarak hedefimiz; 2024 yılında Türkiye’de 1,8 milyar dolara, Ege Bölgesi’nde ise 1,1 milyar dolara ulaşacak” dedi.
ABD, Japonya, Çin ve Brezilya Türk kuru meyvelerini çok sevdi.
Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’nin ihracat pazarlarını çeşitlendirmek için yoğun bir şekilde çalıştığını belirten Lider Işık, başta ABD, Japonya, Çin ve Brezilya olmak üzere birçok uzak pazardaki ihracat artışlarının 2023 yılındaki ortalama artışın üzerinde olacağını paylaştı. “2023 yılında ABD’ye ihracatımız yüzde 50 artışla 62 milyon dolardan 94 milyon dolara, Japonya’ya ihracatımız ise yüzde 26 artışla 27,5 milyon dolardan 35 milyon dolara çıktı. Çin’e ihracatımız; Yüzde 23 artışla 12 milyon dolardan 14,6 milyon dolara çıktı. Brezilya’ya ihracatımız yüzde 69 artışla 4 milyon dolardan 6,8 milyon dolara çıktı. “Ticaret Bakanlığımızın ortaya koyduğu Uzak Pazarlar Stratejisi doğrultusunda 2024 ve sonraki yıllarda bu pazarlardaki tanıtım faaliyetlerimizi yoğunlaştıracağız” dedi.